Een restaurant dat lawaai maakt...

Een restaurant dat lawaai maakt…

Wat is het toch heerlijk om met je vrienden of partner van een rustig avondje op restaurant te genieten. Het is een plezier voor de zintuigen. Het zit echt helemaal goed: intieme sfeer, zachte achtergrondmuziek, wijn, verfijnde gerechten en vriendelijk personeel.

Nou ja, helemààl goed? Toch niet, want er is iets dat je ergert. Iets waar je niet meteen de vinger op kan leggen. Iets dat de rust van je etentje, waar je zo naar had uitgekeken, komt verbreken: de nagalm van het bestek dat over de borden schuurt en een echo van de gesprekken aan de naburige tafels.

Waar komt lawaai in een restaurant vandaan?

Een doorsneerestaurant dat normaal functioneert genereert gemiddeld zo’n 80 dB. Dat is evenveel als een straat met veel verkeer (lees hier ons artikel over de decibelschaal en de vergelijking van geluidsniveaus). Een restaurant met slechte geluidsisolatie daarentegen, kan wel tot 110 dB genereren, het equivalent van een elektrofeestje in een discotheek of een optreden van een heavymetalband!

Jammer genoeg heeft niet iedereen zomaar een sonometer liggen om het geluidsniveau van zijn restaurant op te meten. Maar… niet getreurd! Er zijn altijd aanwijzingen die het geluidsniveau verraden. Let er bijvoorbeeld op of tafelgenoten voorover moeten buigen om elkaar te horen wanneer ze met elkaar praten, want dat betekent dat ze elkaar – akoestisch gezien dan toch – niet goed kunnen begrijpen.

Eigenlijk zijn er 3 hoofdredenen waarom er zoveel lawaai is in een horecazaak:

  1. Het personeel, klanten, obers die op- en afgaan, vaatwerk, dichtslaande deuren, ventilatiesystemen, open keukens, impactgeluiden op tafels en van stoelen: zoveel bronnen van lawaai zijn er in een restaurant.
  2. Hoe groter het volume van het restaurant, hoe meer het geluid zich kan verspreiden en hoe langer het op verschillende oppervlaktes kan weerkaatsen (bv. betonnen vloeren, plafonds, ramen, bakstenen muren, etc.).
  3. Hoe dichter de tafels bij elkaar staan, hoe meer een gezellig onderonsje sonoor wordt verbroken en hoe luider er wordt gepraat om elkaar te begrijpen.

Waar het op neerkomt: hoe luider het achtergrondgeluid, hoe luider de restaurantbezoekers zullen praten. Het is een vicieuze cirkel die tot dit soort luidruchtige sfeer in jouw restaurant leidt:

Tips om lawaai in een restaurant te verminderen

Dit artikel is gericht tot jou, restauranthouder, die je bezoekers ziet wegvluchten zodra ze hun eten hebben opgeschrokt. Lawaai kan namelijk een reden zijn waarom klanten wegblijven (of niet terugkomen). Als je personeel een dessert of koffie voorstelt aan klanten en deze antwoorden “Nee dank u. Mogen we de rekening aub?”, dan kan lawaai daarvan de oorzaak zijn!

Materialen zoals hout, glas, graniet, inox, baksteen en steen worden vaak gebruikt om een restaurant gezellig te maken, maar het zijn wel allemaal oppervlaktes die geluid weerkaatsen. Dit soort materialen absorbeert namelijk maar 5% van echo’s en weergalm. 95% van de geluiden krijgen hierdoor de kans om zich in de ruimte te verspreiden, waardoor mensen luider gaan praten. Je klanten ervaren dit soort omgeving als ongemakkelijk, vermoeiend en uitputtend en zullen vluchten naar zaken waar het rustiger is.

Gelukkig zijn hier oplossingen voor!

Herdenk de inrichting van je restaurant

Ramen zorgen voor een aangename lichtinval in je zaak, maar weerkaatsen helaas geluid. Denk er daarom aan om er een sluier of gordijnen voor te hangen, dit zal de weergalm op de ruiten verminderen.

Machines die in de zaal gebruikt worden, kunnen ook voor geluidsoverlast zorgen, denk bijvoorbeeld aan ice-crushers en koffiemachines. Probeer zulke toestellen van de zaal af te scheiden of ze op zo’n manier te draaien dat het geluid zich niet rechtstreeks naar de klanten kan verspreiden. Plaats deze machines achter de bar en bevestig er geluiddempende panelen voor.

Ook je keuken produceert lawaai. Probeer daarom de keukendeuren te isoleren tegen geluid. Heel wat restaurants beschikken over gewatteerde keukendeuren, en dat is heus niet uit esthetische overwegingen!

En ten slotte een laatste detail: laat regelmatig je ventilatiesystemen en airco nakijken. Er is niets erger dan het zenuwslopende geronk van een slecht onderhouden aircosysteem!

Plaats geluiddempende panelen

Plaats geluiddempende panelen om te compenseren voor geluidweerkaatsende oppervlaktes. Deze kunnen aan muren bevestigd worden, aan plafonds en kunnen zelfs zwevend geplaatst worden met behulp van draden of kabels. Let erop dat ze zichtbaar moeten zijn om weergalm te kunnen absorberen. Het voordeel van deze geluidspanelen is dat ze op maat kunnen gesneden en geschilderd worden zodat ze bij het interieur passen. Meer zelfs, je kan er bestickering, foto’s of zelfs, als trotse eigenaar, het logo van je zaak op aanbrengen.

Deze panelen absorberen bovendien tot 80% van het achtergrondgeluid. Zo kunnen je klanten weer rustig met elkaar praten. En ook je personeel zal er goed bij varen. Zij zullen immers beter met elkaar kunnen communiceren, zonder te roepen. Zo zullen ze de eetgasten niet storen en zich ook minder vergissen bij bestellingen!

Plaats decoratieve akoestische panelen

Hier gaat het om dezelfde oplossing al hierboven vermeld, maar dan met decoratieve akoestische panelen. Deze panelen geven dat tikkeltje meer – zouden we het de ‘kers op het paneel’ durven noemen? Deze panelen lijken op echte doeken van schilders en zien er esthetisch uit. Ze zullen je restaurant extra cachet geven en bovendien ook akoestisch comfort brengen! Denk er echter aan dat je deze panelen over het hele interieur van je horecazaak moet plaatsen.

Kleed je restaurant aan!

We hadden het er al eens besproken in een vorige blogpost: ook de aankleding van een ruimte kan helpen om lawaai te verminderen! Tapijtwerk aan de muren, kussens, boeken en boekenkasten, het zijn allemaal decoratieve elementen die het lawaai in je zaal kunnen verkleinen en die tegelijk bijdragen tot een gezellige look. We nodigen je uit om dit artikel te lezen om er meer over te weten te komen “10 interieurideetjes om je te beschermen tegen lawaai”.

Conclusie

Door middel van verschillende technieken kan je het lawaai in een restaurant dus drastisch verminderen en het geluid tot 80% absorberen.

Minder lawaai als achtergrondgeluid zorgt ervoor dat je gasten stiller praten en genoeg rust vinden om echt van je tongstrelende gerechten te genieten. Meer zelfs, je klanten zullen langer tafelen en meer geneigd zijn om een dessert, koffie en misschien zelfs een pousse-café te bestellen!

En wat nog beter is: ze zullen met plezier terugkeren!

Men zegt wel eens dat je met de ogen en met de mond eet, maar eigenlijk eet je ook met je oren!

Ziezo, alles is klaar om te genieten van een dessert, koffie en eventuele pousse-café in een heerlijk rustige setting.

Smakelijk!